tisdag 6 maj 2008

Reflektioner

Godkväll folket!

Jag vet att det är många av er som väntat på att något ska skrivas även härifrån, så nu kommer ett par reflektioner från mig. Det känns inte alls oväntat att det skulle resultera i någon form av straff på fängelsenivå, som jag har förstått det så är det exakt vad som behövs för att åter igen öppna upp ens ytterdörr när man sover som bäst. Det är dock på grunderna av hur domen lyder, som jag inte kan låta bli att höja på ögonbrynen en del. När det till exempel framgår att jag delvis har dömts för att jag arbetar med programmering. Ursäkta, men vad har det för något med saken att göra? Åter igen, där det framställs att jag inte konkretiserat något kring att någon annan har använt min datorutrustning. Hur ska man kunna ge några konkreta beskrivningar av vem, vilka eller när dessa har använt min dator, när det har gått mer än två år sedan det påstådda brottet har begåtts! Jag har ens svårt att minnas till punkt och pricka vad jag gjorde förra veckan för den delen, för att inte säga i förrgår. Det är ju ganska genomskinligt att man inte har lagt någon som helst vikt på försvarets tekniska synpunkter. Bara det faktum att ingen musikfil överhuvudtaget har rörts sedan 2005 talar väl för sig självt, det skulle åtminstone jag själv tycka.

Jag har uppmärksammat att många av er har en ganska tydlig syn på att domen bör överklagas, och även att det kan ses som en självklarhet från ert perspektiv så är det inte lika självklart för en själv. Det är inget jag har avgjort ännu överhuvudtaget ifall jag ska göra eller inte, men försök att förstå att detta är något jag har behövt tvingats att dra med mig i huvudet dagligen över två år.. Det tär ganska ordentligt faktiskt. Visst, det är ju inget vidare att betala runt 66 tusen kronor (vilket det hamnade på allt som allt ungefär) och att vara med i straffregistret en längre tid. Samtidigt så har jag min sambo att tänka på som har försummats av detta allt för länge, och ett relativt nytt arbete att fokusera på.

Det finns några “om & men” med i bilden, och får man bara en tid på sig att samla tankar så får vi se vart detta slutar!

Har noterat många som visar sitt stöd genom att göra sig hörda via kommentarsmöjligheter och bloggar, er vill jag naturligtvis buga och bocka för, och absolut ni som visat stöd genom donationerna!!

21 kommentarer:

Anonym sa...

så sjukt så man mår illa

Anonym sa...

Ifall man piratkopierar kan man få fängelse i upp till två år. De tre killarna som dödsmisshandlade 16-åriga Riccardo Campogiani i Stockholm förra hösten fick ett års sluten ungdomsvård. ETT ÅR!

Hur kan piratkopiering NÅGONSIN vara värre än dråp/mord/våldtäkt? Snacka om att lagen inte är skriven för folket.

Anonym sa...

Du ska överklaga om du känner att du orkar och om du och din advokat tror att ni kan få bättre gehör i hovrätten.

Om du istället vill lägga hela skiten bakom dig så har iaf jag full förståelse för det.

Lycka till i framtiden!

/AL

Anonym sa...

överklaga! viktigt! :)

Anonym sa...

Du tar upp en viktig poäng som många säkert har missat. Där finns ett liv som måste fortsätta trots alla dessa anklagelser.

Om du vore intresserad av att överklaga kan vi bara hoppas på att nyheterna förklarar hur idiotisk domen var. Samtidigt kan jag nästan garantera att vi kan skramla ihop tillräckligt med pengar för att betala kostnaderna åt dig.

Anonym sa...

Kämpa på!
Har full förståelse om orken och krafterna tryter!
Din motståndare är ju dessutom GIGANTISK, så chansen till en revanch i högre distans är nog väldigt, väldigt liten.. tyvärr!!
MEN! David har besegrat Goliath tidigare! :-)

Hur som helst, Starkt kämpat, slicka såren nu och ta hand om dig!

PS. Självklart ska jag bidra med en liten slant inom kort!

Unknown sa...

hoppas vi får ihop över 100k så att du inte behöver oroa dig över finanserna ifall du går upp i hovrätten, att få detta domslut hävt vorre det bästa för hela sverige!

hoppas du orkar en till runda :) MVH

joel sa...

Håller med quim. Ska donera en slant så du förhoppningsvis känner för att gå en rond till. Förhoppningsvis kan HR ge en mer realistisk dom än byrådet gjort!

Hoppas du får någon tröst i att du är fildelarnas motsvarighet till Jesus :)

Anonym sa...

Du kan ju knappast ha missat det, men i alla fall: http://torrentfreak.com/file-sharer-convicted-in-swedens-biggest-p2p-case-080505/

Förmodligen därifrån den senaste ökningen i donationer kommer i från. Lycka till och blogga gärna mera!

Anonym sa...

Överklaga! Fallet är viktigt för så otroligt många andra. Vi är många som står bakom dig ska du veta,pengar kommer även skänkas av mig.

Anonym sa...

Angående donationer: du borde lägga upp ett PayPal-konto eller åtminstone BIC/IBAN för plusgirokontot så att folk från utlandet också kan donera.

Anonym sa...

Gav just en liten donation, hoppas du får ihop så att det täcker dina kostnader.
Hoppas också att du orkar överklaga. Samtidigt förstår jag att detta är tufft för dig.

Unknown sa...

Hade gjort mig så himla glad om kunde samla ihop dina sista krafter för en överklagan. Förstår att det är tungt, tråkigt och jobbigt men det betyder så mycket för hela detta landet om du gör det.

Anonym sa...

Förstår till fullo att detta är något som tär på krafterna och på relationer men jag vill åtminstone framföra mitt stöd i form av ett bidrag till dig och jag hoppas verkligen att ditt liv kan få fortsätta i en normalare takt i framtiden.

Även om jag i en perfekt värld hade velat se ett överklagande av domen, då detta är rättsvidrigt och går helt emot vad jag och säkerligen mer parten av svenska befolkningen står för, hade jag nog inte orkat att driva det vidare om det drabbat mig personligen.

All heder till dig som verkligen kämpat under den här tiden.

Anonym sa...

Du borde överklaga. Inte bara för din skull, utan för hela svenska folkets skull. Vi måste visa att Antipiraterna kan slänga sig i väggen! Och om du låter Antipiraterna få sista ordet så kommer de att öka "arresteringarna" så att säga, för då har vi förlorat.
Nederlag accepteras inte!

So just you hang in there, Marine! The whole pirate army is behind you on this!

Lycka till! :)

Anonym sa...

Överklaga?

Anonym sa...

Har förståelse för din trötthet kring hela denna cirkus. Hoppas ändå att du i slutänden orkar gå den långa vägen och överklaga. Oavsett vad du väljer kommer jag bidra med pengar om det slutar med en ekonomisk förlust för dig. Vi måste alla se det som att detta med största sannolikhet är en övergångsperiod i Världens historia, innan marknaden anpassar sig till de nya spelreglarna. Det är bara väldigt beklagligt att enskilda personer som du och dina nära skall behöva drabbas, vi får hoppas att framtida samhällen har bättre skydd för personlig integritet, även om det nu verkar gå åt rakt motsatt håll...

Anonym sa...

Percy Barnevik och svin-direktörerna på Skandia stal bara några miljarder från aktieägarna och blev frikända men om den lilla människan som fildelar och orsakar så att de multinationella filmjättarnas miljardvinster minskar med några kronor får man fängelse. Sjukt eller hur?

Anonym sa...

Hoppas att du kan finna styrkan att överklaga. Det här är en dom som betyder så oerhört mycket för så oerhört många (hela folket), och ett friande i hovrätten kan få effekter för hela världen.

Du har folk som stöttar dig - vi finns här, även om du kanske inte ser oss alltid. Nätet är mäktigt, det finns miljoner människor här ute som kan hjälpa dig att få rätt.

Anonym sa...

bra jobbat tills nu! förstår verkligen att den mentala biten kan vara påfrestande i detta fallet. vem fan utsåg dej till förkämpe för hela piratdebatten? samtidigt är det en otroligt viktig kamp. jag sätter över en liten slant nu.

tack för ditt engegemang. du har MÅNGA bakom dej. hoppas att flera donerar en liten slant. lägg en lite tjuga eller vad some helst!

ARG

Anonym sa...

Vem var det som sa att piraterna var snåla?