torsdag 29 maj 2008

Uppföljning

Tänkte ta upp lite från önskemål av er besökare. Men först vill jag påpeka ett par saker som tydligen inte gått fram till alla, varför jag inte överklagat..


I mina ögon har jag redan skrivit det.. Men visst.. Tänk dig själv att vara en grubblare som jag är, att varenda jävla dag gå och oroa dig och mala samma saker om och om igen. Att bli okontaktbar/ frånvarande för den du lever tillsammans med. Bli anställd på ett nytt jobb och sitta även där och älta den här skiten.. Och att sen dras med det ännu längre när man kan lägga skiten bakom sig och kanske till och med bli en människa igen!?


Ni som tycker att man inte hade nåt att förlora på att överklaga. Jag hade haft ytterligare 60 tusen? att punga upp om domen hade fastställts, och i värsta fall så kunde påföljden ha blivit ännu värre om motparten också överklagat.. Men om ni hamnar i samma sits så är det ju fritt fram för er att göra det som inte jag valde att göra!


Vad är det som händer med TPB för övrigt..? Har ni gått och blivit polare med upphovsindustrin eller? Varför i helvete skulle dom säga nåt sånt till er överhuvudtaget om det nu skulle stämma..


Ni kan ju ta och be om ursäkt genom att ta reda på sanningen om det så känner jag mig nöjd med det sen! Om nåt sånt här händer nån annan nån gång i framtiden så kan ni ju kanske ta och kontakta den personen i fråga också, och fråga om det stämmer. För ni kan väl inte påstå att ni tror mer på upphovsindustrin, som stämt er på $$$ framför en vanlig “fildelare”.. Helt rubbat.. Skulle inte vara första gången som en sån organisation använder fula metoder : http://www.expressen.se/1.187779


Så kort och gott, varför tycker ni att jag ska bevisa nåt när det här påhittet kommer från er blogg, då är det väl ert jobb att göra det. Det blir förmodligen lika omöjligt för er som det skulle vara för mig att kunna göra...

------------------------------------------------------

Folk har bett mig att skriva ut vad det handlar om för summor så här kommer det:


Bötesbelopp: 10 000 kr

Brottsofferfond: 500 kr

Kostnad till staten för advokat/ rättegångskostnad: 15 000 kr


Rättegångskostnad till IFPI: 44 670, plus ränta från den dag att domen fick laga kraft, om jag fattar det rätt då det står: “jämte ränta enligt 6§ räntelagen (1975:635) från denna dag till dess betalning sker.”


Med andra ord hamnar det på: 70 170 kr.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Plz, du är dömd för fildelning inget värre, på dig låter det som mord eller sådant...

Det är märkligt att du först kommer och säger att du kan tänkas filma när du betalar och nu säger du att du inte vill lägga fram bevis för det i och med att du inte vet hur du ska göra.

Att filma när du betalar är ju en dum idé för att det är ju bara DU som kan betala den och inte någon annan... Vi kan ju inte veta om du får pengar under bordet eller sådant.

Sen är det väldigt enkelt att ta ett lån... Vi vet ju inte vart det lånet går till!

Känns som du skyller väldigt mycket på TPB. Det ända dom har gjort är att säga att någon från antipirat-sidan har sagt att du har tagit emot stålar det kan ju finnas någon där som har moral trots allt.

Jag tror bara du vill göra lite pengar i plånboken samt ha lite extra krydda i vardagen.

Anonym sa...

hmm... det luktar skit från antpiraterna lång väg asså, det är nästan uppenbart, å jag skulle verkligen vilja hjälpa dig att hitta REJÄLA bevis, för tyvvär kommer inte många svenskar acceptera det som du skriver ibloggen.

Många människor tror bara svart eller vitt, men som sagt har inga bra ideer, men jag har några jag ska testa själv, se om jag kan få fram nåt som kan hjälpa dig.

Jag trodde först dom hade köpt dig det ska erkännas, MEN det luktar som sagt "väl planterat skadebevis" om jag får kalla det så, industrin är desperat och gör allt, nästan som en människa beter sig under panik, helt stirrig lite så känner jag industrin beter sig nu.

Och jag ska ärligt säga att OM industrin kommer vinna detta krig vilket jag finner helt omöjligt så kommer en viss Ponten ha pris på sitt huvud och det beryktade fatet som det kommer ligga på.

Så länge industrin jagar så kommer jag personligen ALDRIG att köpa någonting så tills vidare att jag inte kan få så jag kan lämna pengarna direkt i handen på den artist jag gillar, och det tror jag inte många artister skulle gå med på, tror inte tex ACDC skickar hit en igruppen för att ta emot 150:- kr av mig för att jag vill ha deras skiva för att sedan åka hem igen, tror inte det...

Men som sagt, industrin i mina ögon är inte värd ett skit, och jag har lovat mig själv att INTE köpa varken CD, DvD eller VHS, inte accetptera några skivor eller filmer i gåva heller, och definitvt inte några biobiljetter, jag har min egna bio hemma, jag klarar mig...

Detta är kontentan av denna jakt som har gett mig denna ståndpunkt.

När det gäller Ask och politik så är Moderaterna så jvla slut som regerande i detta land så jag nästan längtar tills nästa val då parti funktionärer ska försöka börja smöra, det ska bli ett SANT nöja att bråka med dom på gatan, dom ska få veta ett och annat jag lovar dig, kanske inte kan påverka valet själv direkt, men jag kan visa mitt missnöje vilket jag kommer göra REJÄLT.

Hoppas allt ordnar sig för dig:-)
jag tror dig på dina ord efter många timmars funderingar, tills annat bevisas.

Anonym sa...

Kommenterade detta hos HAX också: Det verkar förvånande här, antingen blir det väl en stämning från någon icke-myndighetsperson och då får förlorande part betala rättegångskostnaderna och skadestånd, man hamnar inte i fängelse. Eller så tar farbror polisen en och då betalar staten rättegångskostnaderna vare sig man vinner eller ej, även i hovrätten eller HD om man får prövningstillstånd. Vad man själv kan drabbas av är ett straff.

Det borde egentligen räcka med att polisanmäla någon som begår ett straffbelagt brott och sedan borde polisen sköta utredningen. Att IFPI tar betalt av dig för att de bevisat (eller lurat) polisen att du begått brott tycker jag är rätt konstigt, de "hjälper till" helt i eget intresse.

Det förvånar mig även att du behöver betala rättegångskostnaderna och advokat (som jag trodde man hade rätt till).

Har någon juridiskt skolad läsare bättre koll på hur det ligger till med de här kostnaderna?

Anonym sa...

Varfär är IFPI advokatkostnader så pass mycket dyrare än dina. Orättvist

DenDumme sa...

Alla förlorar utom advokaterna..

Anonym sa...

Fildelaren nr 1

GÅ OCH LÄGG DIG!

Anonym sa...

Tråkigt detta. Men den dom du själv råkade ut för verkar ju vara ett tecken på att det är omvänd bevisbörda som gäller i såna här fall, så jag tror inte TPB kommer försöka hitta några bevis. Det är ju ditt jobb nu.
Tråkigt som sagt...

Anonym sa...

"Under senaste två dagarna har vi själva pressat på våra källor för att själva outa sig - vi kommer inte göra det då det strider emot vår moral."
/TPB blogg

Och det kommer inte den säkra källan att göra heller.
Det är liksom det som är meningen.
Kan man inte bevisa att det har överförts pengar till ett konto eller annat så är detta endast falska rykten och ska behandlas som sådan.
Fan vad TPB ställer till med oreda, hur mycket "röker man på" i den den högborgen egentligen?

Anonym sa...

Jan-Erik: Den som vinner en rättslig process skall i princip erhålla full ersättning, såväl tilldömt skadestånd som advokatkostnader, och det är den förlorande parten som skall betala.

I detta fall hade åklagaren valt att inte gå vidare med åtalet, men då valde IFPI (som inte gjorde samma prioritering som åklagaren) att driva det som ett enskilt åtal. Däremot begärde IFPI vad jag kan se inget skadestånd, antagligen på grund av svårigheten att bevisa någon skada.

Jag vet inte säkert, men jag förmodar att staten inte påtar sig några kostnader när processen drivs av en enskild part, antingen det rör sig om ett brottmål (som detta) eller ett civilmål (med skadeståndsanspråk). Om A stämmer B i en process och B stämmer A i en annan, båda vinner sina respektive processer och blir kvitt ekonomiskt, skall då staten punga ut med tiotusentals kronor i advokatkostnader till dem båda? När allmän åklagare är med och avgör huruvida det är värt att väcka åtal blir situationen en annan.

Domstolen kan givetvis inte ta någon hänsyn till att många upplever domen som orättvis eller att IFPI skulle ha "lurat" polisen; detta stämmer ju inte med domstolens egen uppfattning. Därför ser kostnaderna för den förlorande parten ut precis som om han begått brottet medvetet, nekat till brott men blivit överbevisad om sin skuld i domstolen. Rättvisan är blind, på gott och ont.

Jag hoppas att fler hjälper till efter förmåga att lätta på den ekonomiska bördan, och det är utmärkt att vi nu fått ett mål att sikta på. IFPI drev det här till sin spets enbart för att statuera exempel och få något att varna alla andra fildelare med. Jag har dock ingen lust att bli "varnad" på detta sätt, trots att jag själv inte fildelar, och genom att bidra till fonden hoppas jag visa IFPI vilka de gör till sina fiender.

Anonym sa...

Finns det några länkar till artiklar som mer detaljerat beskriver skeendet, hittade Corren.se som belyser några av problemen.

Så åklagaren valde att bara vilja bestraffa för filmerna, däremot valde IFPI att driva vidare om låtarna? (Ingen av dem drev något skadestånd, vilket är intressant, dvs. alla parter vet att "brottet" saknar påvisbara offer.)

Enligt 10§ (och 11§) Rättegångsbalken ska den som tagit över kärandens talan (IFPI) själva bekosta kostnader som uppkommer därefter. (Undrar hur det gäller rättegångar i högre instans.)

Därmed borde de betala sina kostnader för hela den andra rättegången. samt för den del av deras kostnader för första rättegången som gällde filmerna.

Domstolen bör besluta (om någon begärt det) vem som ska betala den sista (fjärde?-)delen, jag hoppas det bara är denna del det skickats krav på, och bara om domstolen tagit ett sådant beslut.

Jag är ingen jurist, jag är bara språk- och rättsintresserad. Slänger in en liten donation under veckan som kommer.