tisdag 8 januari 2008

Moment 22..

Moment 22, Måndag hela veckan.. Kalla det vad ni vill, men det är exakt så jag ser på hela den här soppan vars bästföre-datum var aktuellt för evigheter sedan. Jag har varit väldigt inaktiv på bloggen under en längre tid nu, främst för att ens energi helt enkelt sugs ur en gång på gång. Som ni säkerligen vet vid det här laget så är det snart två år sedan allting drog igång och det har ju längs vägens gång blivit förhinder och framflyttade datum flertalet gånger, hur vidare det beror på inkompetens låter jag er själva avgöra.

Jag var faktiskt beredd att ta en fällande dom idag, oavsett om jag anser mig vara oskyldig, bara för att få kunna gå vidare med vad man en gång kallade ett liv. De senaste två åren vill jag nämligen inte kalla ett liv, snarare att man levt i en bubbla, eller i vakuum.. Visst, två år är väl ingen evighet kanske ni kan tycka, men att gå och mala såna här saker på daglig basis gör det till en evighet för en annan.

Tills för några dagar sedan visste jag inte ens att man kunde göra på det här sättet överhuvudtaget i vårt rättsväsende. Jag tycker ärligt talat att det känns helt absurt, det är väl ungefär som om den åtalade skulle få göra om rättegången (dvs. samma rättegång på samma instans) bara för att han eller hon inte tyckte det gick bra? I mina ögon så bör väl en åklagare kunna bedöma hur vidare något är rimligt eller inte, och det här med att åklagaren inte skulle haft tillräckligt med tid för att förbereda sig smakar som sur mjölk med tanke på att denne haft två år på sig medans vi själva fick 20 (om jag minns rätt) dagar på oss att komma med yttranden efter det att man fått ta del av förundersökningen.

Nu har ju Rickardsson under dagen målats upp som någon slags fildelar-riddare, men så tror jag inte att jag skulle vilja beskriva han. Han har gjort sitt jobb, även om han valde att inte ta betalt för att göra det, och det är att ta reda på fakta. Motparten lade uppenbarligen inte lika stor vikt i att ta reda på fakta, utan har istället som jag påpekat under förhör - spekulerat i vad som kan ha skett.

Jag vill skänka André Rickardsson ett otroligt stort tack eftersom hans fantastiska expertis hjälpte oss på traven med vissa frågor, frågor som antagligen inte hade tagits upp överhuvudtaget utan hans närvaro.

Det här som tidningarna plockar fram, att jag tog tillbaka mitt tidigare erkännande för att jag var skärrad må så vara, men det var också bara en del av anledningen. Den främsta anledningen berodde på att någon tryckte upp en skärmdump i ansiktet på mig och frågade om det var jag, varpå jag svarade: Ja det skulle det nog kunna vara, eftersom det alias/smeknamn som står på pappret är det jag brukade använda mig av på nätet. En annan faktor som jag också anser viktigare än att jag var skärrad, är att vi i hemmet hade använt en router och haft både våra egna datorer och bekantas inkopplade via, inget konstigt med det. Dock inget jag själv har reflekterat så mycket över förens för en kortare tid sedan då man faktiskt själv blev påminnd om att så var fallet. Så är det ju, VEM som utför en handling bakom en router bör väl vara av högsta grad avgörande, på samma sätt som en fortkörare måste kunna matchas med det fotografi som tas av en hastighetskamera. Jag tror inte att någon av er där ute skulle vilja betala någon annans böter för att ni hade lånat ut er dator, eller bil.

Jag är så fruktansvärt less på det här, att försöka sköta livet och arbete när man ständigt måste leva parallellt med det här under så lång tid! Vi får se vad dom ska hitta på vid nästa förhandling..

Stort tack till alla er som stödjer mig på alla tänkbara sätt, jag skulle aldrig orka med vardagen utan er!

20 kommentarer:

Anonym sa...

Vill visa mitt stöd! hela historien börjar bli absurd.

Anonym sa...

Rättshaveri.

Om åklagaren inte kan styrka brott, kommer alla mål då tas om och om igen tills det blir fällande - eller personen dör av ålderskrämpor?

Vad som är ännu värre är ju det helt rättsäkerhetsvidriga sätt som bevisning hanteras.

Om jag anklagar min granne för stöld - ger då åklagaren mig rätten att gå in och "hitta mina bevis" mot grannen - NÄR JAG ÄR MÅLSÄGANDE.

Rättshaveri.

Jag som trodde Sverige var ett land som skyddade sin medborgare.

Anonym sa...

Förstår att du inte har haft det särskilt roligt den sista tiden, ville bara säga att vi är ganska många runt om i landet som hoppas att du orkar stå på dig ett litet tag till.

Massa snack om att ditt fall skulle vara av avgörande karraktär för vad polis/åklagare får ta till för metoder men det har ju funnits flera "avgörande" fall tidigare. Håll ut, till slut får vi ett pejudicerande fall som inte ens IFPI kan ifrågasätta!

Anonym sa...

Tack för ett intressant inlägg. Kan bara instämma i den kritik du har gentemot rättsväsendet. Hela historien börjar bli smått absurd. Du får väl satsa på att skriva en ny "Kafka" :-)

Stå på dig!

Anonym sa...

Stå ut ett tag till och om det blir en fällande dom med böter är vi MÅNGA som hjälper till med donationer!!

Anonym sa...

Tack för uppdateringen! Jag kontrollerar din blogg kontinuerligt men det har varit lite stilla sista tiden ;-)
Vet inte hur vi kan uppmuntra dig att hålla humöret uppe men du skall veta att det finns många som följer de juridiska turerna med intresse!
Mitt enda råd är att du fortsätter skriva, både för vår och för din skull. Lägg gärna in länkar till artiklar och nyheter.
En bok kanske inte är en så dum idé faktiskt. Inte bara om själva åtalspunkterna utan även om hur en enskild människa drabbas av utdragna lagsökningar och används som slagträ av kapitalstinna företag och organisationer.
David och Goliat.... någon?

Björn Hallberg sa...

Kan bara stämma in i upprördheten över detta veritabla rättsövergrepp, vilket du utsatts för. Efter att ha läst de missnöjda kommentarerna från IFPI kan man undra hur en sådan organisation tillåts verka fritt på svensk mark. Det är skillnad på terrorister och terrorister, det är tydligt det. En välpressad kostym gör hela skillnaden.

Du har vårt stöd.

Anonym sa...

Det verkar som att IFPI har gett sig fan på att skaka fram ett prejudikat för fildelning av ett större antal låtar. Förhoppningsvis, och antagligen, så kommer de inte längre än åklagaren gjorde. Lycka till, jag kommer att följa målet. Om det mot förmodan skulle bli en fällande dom så kan du räkna med lite mer hjälp på PG-kontot (phpnet.us-länken verkar förresten vara trasig).

Anonym sa...

Håller med om många av de tidigare kommentarerna. Inser ibland hur naiv man är som tror att Sverige är ett land där man alltid värnar om medborgares rättigheter och integritet, men gång på gång inträffar saker som får mig att häpna. Jag är övertygad om att man om några år kommer se tillbaks på denna häxjakt av fildelare på samma sätt som man ser tillbaks på andra mörka kapitel i sveriges politiska historia IB-affären, tvångssteriliseringar m.m. Att skriva en bok kanske inte är en så dum idé ändå.

Tack för din blogg och din ork.

Anonym sa...

Det där med boken verkar inte vara en dum idé. Hela soppan är absurd. Om det blir böter så kommer jag att donera mera. Har redan satt in en liten peng, men det verkar dra ut så mycket på tiden att jag väntar lite till innan jag sätter in nästa slant. Men det är gjutet att jag ställer upp det lilla jag kan! Försök hålla modet uppe, och skriv någon rad ibland. Det borde finnas många som är intresserade, även om det drar ut på tiden.

Anonym sa...

Jag läste precis om domen i DN. Jag hoppas att du kommer att överklaga, men även om du inte gör det så kommer jag att skicka in lite mer stöd till donationskontot. Fast det kanske får vänta till nästa löning...

Anonym sa...

Kan du inte skaffa en "PayPal Donate"? Enklare att skänka pengar man fått in på annat vis via Paypal eller med ett bank/betalkort direkt.

Jag beundrar din styrka att mäkta med detta. Det är många som vill ge Pontén och grabbarna en smäll på fingrarna, men få som orkar eller vågar själva.

I längden är det dock ohållbart både det system som de försöker bevara och det som innebär helt gratis fildelning.

Lycka till och hoppas det går bättre i högre instanser./Anonym

joel sa...

Överklagar du så kan du räkna med pengar från mig!

Anonym sa...

Du har vårat stöd! Helt sjukt att dom kan och får göra så som dom har gjort! Överklaga så kommer du få en bättre respons i HR.

Anonym sa...

Det är många som stödjer dig och vill gärna se att du överklagar domen, dom flesta klart mer än hälften av dom som överklagat har blivit friade. Hoppas du orkar.

Sharing is caring!

Anonym sa...

Hoppas du finner styrka i ditt liv oavsätt om du överklagar eller inte.

Stora värme till dej!

Anonym sa...

Ja snälla skaffa ett Paypal konto eller uppge något kontonummer så vi kan hjälpa till genom att donera.

Halkade in på din blogg av en slump så jag har inte riktigt hunnit kika igenom allt, så sorry om det redan finns något nummer. Skriver för att även jag vill visa mitt stöd. Jag förstår att det måste vara en jättehemsk period du går igenom just nu, men ge inte upp. Du har nog majoriteten av folket bakom dig.

/Essi

Anonym sa...

Uppskattar verkligen att du har stått ut med detta. Om du väljer att överklaga domen så har du MÅNGAS fulla stöd. Du kan räkna med min donation om så blir fallet. Ska vi säga några hundralappar iallafall?

Fattig & förbannad!

Anonym sa...

Utgången med domen igår är skrämmande. Jag förstår att ditt liv varit ett rörigt helvete de senaste åren. Jag hoppas också att du överklagar, för om domen står sig öppnar det upp för IFPI att behandla alla vars IP-nummer hamnat i deras händer på samma sätt!
Jag precis som många andra är beredda att ge ekonomiskt stöd för chansen att stärka den personliga integriteten om du väljer att gå vidare.

Anonym sa...

Du har mitt stöd också. Jag bor också i Linköping, men jag kände inte till din blogg förrän i dag. Jag ska skicka över en slant senare i månaden.

Hoppas verkligen att det blir ett vettigare utslag i en högre instans, om du tänker överklaga.